motto

 

Verleden week vrijdag reageerde ik in NRC-Handelsblad op een stuk dat Marcel Möring schreef, over de te keurig aangeharkte perkjes van de literatuur. Ik was het niet in alles met hem eens, maar het stuk bracht me er in ieder geval toe om eens iets van Hermann Broch te lezen. In een antiquariaat vond ik een Nederlandse vertaling van de verhalenbundel Vrouwen, voor negen euro. Later ontdekte ik dat identieke exemplaren op boekwinkeltjes.nl veel goedkoper werden aangeboden. Antiquariaten zijn alleen nog maar handig als we het boek snel willen hebben.

Hoe dan ook, in het verhaal ‘Luitenant Jaretzki’ vond ik zomaar een motto voor de roman die binnenkort uitkomt:

“’t Komt wel weer goed dokter.” Gezond en rechtop stond ze voor hem. Fluhrschütz schudde zijn hoofd. “Er is nog nooit iets goed gekomen.”

De roman heet Alles komt goed. Vandaar. Maar ik geloof niet in motto’s.

 

Dit bericht werd geplaatst in Alles komt goed, lezen, schrijven en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op motto

  1. Rob, gefeliciteerd met je blog. Ik dacht dat bloggen passé was, maar ik heb me vergist. Bloggen is de toekomst.

    re: motto’s: ik geloof wel in motto’s, al was het alleen maar om te laten zien dat je niet van de straat bent. Maar het valt nog niet mee er een te vinden, zo blijkt wel weer.

    Overigens hanteer ik tegenwoordig als stelregel dat je in een blog alleen naar een stuk mag verwijzen als dat stuk ook te lezen is op internet, maar dat vind jij misschien overdreven.

Geef een reactie

