zilvergrijs

Afbeelding

Gisteravond op een van de fietsen gestapt die hier in de schuur staan en via Uithuizen naar Noordpolderzijl gefietst. Het was drukkend warm, bewolkt, er dreigde regen. Op de kaarsrechte Zijlweg fietste een wielrenner voor me uit die steeds kleiner werd tot hij verdween. Ik parkeerde mijn fiets bij het Zielhoes en klom naar boven. Bovenop de dijk stond een groepje mannen van middelbare leeftijd. Ze droegen goedkope overhemden. ‘Frans?’ vroeg een van hen toen ik boven was aangekomen. Het klonk niet als een vriendelijke begroeting. ‘Nee, ik ben Frans niet,’ zei ik.

Er lagen een paar boten in het haventje, daarachter lag de Waddenzee er zilvergrijs bij. De mannen stonden er met hun rug naartoe, ze keken naar het land. De man die gevraagd had of ik Frans was, bracht een verrekijker naar zijn ogen om de wielrenner na te kijken, die aan de terugweg was begonnen. Hij zei dat hij wilde zien of er een ongeluk van kwam, want van de andere kant naderde een auto. Er kwam geen ongeluk van.

De mannen praatten verder, met veel smalend gelach. ‘Dat geld gaat allemaal naar Turkije en zo, daar hebben ze ’t veul harder nodig dan wie.’

Op de terugweg was het nog steeds drukkend, maar ook killer. Ik reed het regenfront tegemoet. Terug in het dorp stonden hier en daar mensen in voortuinen. Lang geleden dat ik door straten fietste waarin ik werd nagekeken.

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op zilvergrijs

  1. Inge Soons zegt:

    Ga maar eens naar Noordpolderzijl als het winter is of herfst. Dan waai je uit je sokken en is het “zielhoes” binnenstappen buiten de cult van de kitsch een verademing van warmte. Zo hoort het in de zomer vind ik er niets aan. Al zou de ‘groninger’ zeggen: “Nait soezen”.

Geef een reactie

