nogmaals de dijengodin

Ik was in Groningen Stad, en achter het Raadhuis zag ik de Godin van de Glanzende Dijen (over wie het een paar dagen geleden ging, zie hier). Ze liep me tegemoet tussen het winkelend publiek, ze was een stuk kleiner dan in Uithuizen. Ze had dezelfde wat scheefstaande ogen, dezelfde dikke lippen en hetzelfde bobkapsel. Of de rest ook klopte, kon ik niet meteen zien, ze had zich inmiddels aangekleed. Ze droeg een groen shirt en voor ik het wist (en van mijn verbazing was bekomen) was ze voorbij.

Dit leek me een teken, en dus heb ik opgezocht wie ze is.

De zoektermen ‘beeld’ en ‘Uithuizen’ bleken genoeg. Ze is gemaakt door Wladimir de Vries, en is een monument voor Arp Schnitger. Die naam moet op de kleine sokkel staan: Arp Schnitger, 1648-1719. Dat had ik niet gezien. (Ik had er ook niet naar gezocht.)

Volgens een aan beelden in Nederland gewijde website (Mens & Dier in Steen & Brons, waaraan ik ook bovenstaande informatie ontleende), is Schnitger een Duits orgelbouwer.

Vele kerken in het noorden van Nederland en Duitsland bezitten een orgel dat is gebouwd door Schnitger. Zijn belangrijkste werkplaats is Hamburg. Daarvandaan werden meesterknechten uitgezonden, zoals bijvoorbeeld naar Uithuizen. Het orgel daar is niet door Schnitger maar door zijn meesterknechten Johannes Radeker en Rudolf Garrels gebouwd (1701).

Met andere woorden, Uithuizen heeft geen orgel van Schnitger, maar van Radeker en Garrels, en daarom hebben ze een monument voor Schnitger neergezet. Dat zou je een beetje onlogisch kunnen vinden. (Aan de andere kant, op de Grote Markt in Haarlem staat een beeld van Laurens Janszoon Coster om te herdenken dat Johannes Gutenberg in Straatsburg de boekdrukkunst uitvond.)

Dat de opdrachtgevers om Schnitger te eren voor een bloot meisje met vleugels kozen, zou je óók onlogisch kunnen vinden. Maar er zit meer systeem in dan je op het eerste gezicht denkt. Wikipedia schrijft over Schnitger:

Het is niet bekend hoe Schnitger er uit zag want er zijn geen afbeeldingen van hem bekend.

Om elk risico uit te bannen dat ze een beeld zouden neerzetten dat toevallig op iemand anders zou lijken (op meesterknechten Radeker of Garrels, bijvoorbeeld; dat zou natuurlijk erg vervelend zijn) konden ze niet voor de afbeelding van een man kiezen. En dus hebben ze de beeldhouwer de opdracht gegeven iets te maken dat nooit voor een afbeelding van Schnitger kon worden gehouden. De beeldhouwer kwam vervolgens met een gevleugeld meisje met dijen waarmee je James Bond zou kunnen dooddrukken.

Maar wel met twee orgelpijpen, anders zou niemand er meer iets van begrijpen.

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

