’t hoogeland; hoogbouw

Ik had twee weken op het Hoogeland doorgebracht, en veel gefietst daar, en toen ik thuis weer een rondje Ronde Hoep deed, zat Noord-Groningen nog in mijn blik: de polder leek weidser, platter dan eerder – met andere woorden, de platheid en weidsheid vielen me nu beter op.

Een vergelijkbare ervaring had ik toen ik twee weken na m’n eerste bezoek aan New York naar Rotterdam ging. Ik dacht: Rotterdam, dat zal nu wel helemaal niets meer voorstellen, nu ik New York heb gezien. Maar het tegendeel bleek waar, de hoogbouw in het centrum van Rotterdam maakte juist méér indruk dan vroeger – alsof door het bezoek aan New York ergens in m’n hersens hoogbouwrecepetoren waren geactiveerd die nu nog steeds zacht nagloeiden. Een onverwacht en vreemd effect.

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

