oom evert en de vliegtuigen

‘Hij heeft Schiphol getekend,’ zei mijn moeder. ‘Daar zijn we afgelopen zaterdag geweest.’

‘Ik zie het,’ zei oom Evert, terwijl hij mijn tekening oppakte. Hij strekte zijn arm en keek met samengeknepen ogen naar het vel papier. ‘Een mooie tekening, neef,’ zei hij. ‘Ja. Maar wacht. Wacht nou eens even.’

Ik keek naar hem. Ik zat aan tafel, de tekening was nog helemaal niet af.

‘Ach neef,’ zei oom Evert hoofdschuddend. Hij liet de hand met de tekening zakken. ‘Jij tekent dit natuurlijk uit je geheugen, hè, zoals je je het herinnert. Zoals je méént dat je het hebt gezien. Maar wat is tekenen. Herinneren? Nee, wáárnemen. Zo is het: tekenen is waarnemen.’ Hij keek op zijn horloge. ‘Kom, trek je jas aan. We gaan een ritje maken.’

‘Wat ga je doen, Evert?’ vroeg mijn moeder.  ‘Waar gaan jullie naartoe?’

‘Maak je niet ongerust zus,’ zei oom Evert. ‘We zijn voor het eten terug.’

Even later zat ik naast oom Evert in zijn lelijke eend. We reden het dorp uit. Eenmaal op de snelweg zongen we liedjes van The Beatles. Oom Evert kende alle teksten, ik zong mee zonder de woorden te begrijpen. (Nog heel lang heb ik gedacht dat Mabelle de achternaam van Michelle was.) Zo nu en dan gooide oom Evert er andere liedjes doorheen, Duitse liedjes met opzwepende melodieën die hij van mijn vader bij ons thuis niet mocht zingen.

‘Kijk maar vast of je vliegtuigen ziet,’ zei hij toen we in de buurt van Schiphol kwamen. We parkeerden bij een hoog hek van gaas, in de verte lag het vliegveld. Er stonden wat mannen met verrekijkers die ons gereserveerd begroetten toen we uitstapten.

‘En, willen ze bijten?’ vroeg oom Evert.

De mannen keken hem aan alsof hij een taal sprak die ze niet verstonden.

‘Er is niets beter dan humor om het ijs te breken,’ zei oom Evert tegen mij. ‘Behalve als het ijs te dik is. Goed, waar hadden we de tekening.’ Hij haalde hem uit de binnenzak van zijn colbertje. Ik wist niet dat hij de tekening had meegenomen. Nu zaten er vouwen in. Dat vond ik niet prettig.

‘Hier,’ zei hij, en hij overhandigde me mijn tekening. ‘Nu gaan we wachten tot er eentje landt.’

Het duurde niet lang. Algauw verscheen een dalend vliegtuig, dat verbazingwekkend snel groter werd. Het was er eentje van de KLM. De andere mannen bij het hek zetten hun verrekijker voor hun ogen.

‘Kijk nou goed van je tekening naar dat vliegtuig!’ riep oom Evert boven het lawaai uit. ‘Zie je het? Zie je het? Of moeten we er nog eentje zien landen?’

Ik keek van mijn tekening naar het vliegtuig, en weer naar mijn tekening.

‘Je ziet het niet, hè?’ riep oom Evert. Het voelde alsof ik zakte voor een belangrijke test.

‘Kijk dan!’

‘O,’ zei ik. ‘Ja.’

‘Zie je het?’ riep oom Evert.

‘Ja. Vliegtuigen. Ze dalen niet met hun neus naar beneden.’

‘Juist!’ riep oom Evert. ‘Goed zo! Ze houden hun neus zelfs een beetje omhoog, zie je wel? Ik ben blij dat je het zelf ziet. Ik wist het wel hoor, dat je het zelf zou ontdekken.’ Het vliegtuig was geland, het ergste lawaai was voorbij.

Oom Evert legde een hand op mijn schouder. ‘Iedereen tekent dalende vliegtuigen zo. Meestal zeg ik er niks van. Ze denken: ze gaan omlaag, die vliegtuigen, en dus tekenen ze ze met de neus naar beneden. Nou ja, laat dan maar zo, denk ik dan.’

Ik stelde me voor hoe oom Evert overal waar hij kwam tekeningen controleerde  waarop dalende vliegtuigen stonden.

‘Maar jij bent slimmer dan de meesten, van jou heb ik grote verwachtingen!’ Oom Evert knikte me vriendelijk toe, en keek daarna tevreden om zich heen, alsof de wereld er precies zo uitzag als hij had gehoopt. ‘Goed. Nou, we zijn wel klaar hier, neef. Kom, we gaan op Schiphol eten om het te vieren, patat met appelmoes, je lievelingseten, of heb ik dat verkeerd onthouden?’

‘We zouden toch voor het eten thuis zijn?’ vroeg ik.

‘Ach jongen,’  zei oom Evert. ‘Als je voor je eigen maaltijd zorgt, hoef je nooit meer voor het eten thuis te zijn.’

Dit bericht werd geplaatst in oom evert, verhalen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

