we hielden alles voor onszelf

Ik zie er vrij jong uit voor mijn leeftijd, en daarom geloven mensen me niet altijd wanneer ik vertel dat ik de dagen nog heb meegemaakt dat het niet normaal was om een foto van je ochtendontlasting op facebook te zetten.

Felix was de eerste die ermee begon, of in ieder geval een van de eersten. Toen ik hem vanmorgen trof in de Coffee Company hadden we het er nog even over.

‘Ik kreeg een ban,’ zei hij, op een toon alsof hij het na al die jaren nog steeds niet kon geloven. ‘Kan je je voorstellen, een ban voor iets dat nu voor iedereen routine is geworden? Ik voelde me net Copernicus, of Galileo. Vreemde tijden waren dat.’

Ik knikte. ‘Eigenlijk deelden we toen nog weinig met elkaar. Ik heb die tijd zelf nog meegemaakt, maar ik kan me niet goed meer voorstellen hoe eenzaam we ons moeten hebben gevoeld.’

‘Nee,’ zei Felix, ‘ik ook niet. We waren een verlegen generatie. We hadden geen idee, we hielden alles voor onszelf. Ik kan me nog herinneren dat ik toen een jaar lang dezelfde profielfoto had, terwijl ik ondertussen toch minstens drie keer naar de kapper was geweest. En dan was ik nog verbaasd dat mensen op straat me niet herkenden.’

‘Vreemde tijden waren dat,’ knikte ik. ‘Maar hoe dan ook, je verstopping is weer voorbij, zag ik.’

‘Ja, gelukkig wel,’ zei Felix. ‘Jij gaat ook goed, hè?’

‘Zeker,’ zei ik, ‘zeker. Veel vezels, hè.’ Vroeger vergat ik nog wel eens een foto te maken, maar tegenwoordig heb ik zo’n cameraatje dat je boven je toilet kunt hangen en dat automatisch een opname maakt zodra je opstaat. Verder hoef je niets te doen, nog voor je je kleding in orde hebt gemaakt, staat de foto al online. Vooral als ik een duimpje van mijn huisarts krijg, kan mijn dag niet meer stuk.

Toch moet ik zeggen dat de snelheid waarmee alles tegenwoordig gaat, me nog wel eens verbaast. Zo schrok ik net in de Coffee Company toch nog van de flits toen mijn bril een foto maakte van mijn latte.

 

Dit bericht werd geplaatst in verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

