ben ik eigenlijk wel interessant genoeg?

 

Soms verander ik bijna in een ingezondenbrievenschrijver. Meestal gaat dat vanzelf over als ik de krant dichtsla en even iets voor mezelf ga doen, maar gisteren zat ik al daadwerkelijk te kijken of ik nog postzegels in huis had.

In Het Parool las ik een verslag over een bijeenkomst in De Balie waar de Amsterdamse VVD-wethouder Wiebes voorstelde om ‘het aantal sociale huurwoningen in Amsterdam te halveren van 61 naar maximaal dertig procent, het landelijk gemiddelde. Alleen dan kan de stad talentvolle nieuwe bewoners trekken die zorgen voor veel meer economische groei.’ Fractievoorzitter Laurens Ivens van de SP protesteerde. Ook PvdA-wethouder Pieter Hilhorst was het niet met Wiebes eens, maar diens partijgenoot Coen Teulings, die binnenkort afscheid neemt als directeur van het Sociaal Planbureau, zag wel wat in het voorstel. ‘Je wilt dat mensen die echt iets in Amsterdam te zoeken hebben, hier wonen. Niet de mensen die toevallig al jaren in een sociale huurwoning zitten.’

Je hoopt maar dat hij verkeerd is geciteerd, en dat hij eigenlijk iets zei als ‘Nee, ik denk ook niet dat hij doorgaat, dit weekend gaat het al dooien’ of ‘Ik versta u niet goed, kunt u uw vraag nog eens herhalen?’ Maar dat zal we niet. En ja, er zijn allerlei problemen op de woningmarkt, maar het gaat me nu even om de uitspraak ‘Je wilt dat mensen die echt iets in Amsterdam te zoeken hebben, hier wonen. Niet de mensen die toevallig al jaren in een sociale huurwoning zitten.’

Dat is nog eens een tweedeling: mensen die al jaren sociale huurwoningen bezetten, hebben dus eigenlijk niet echt iets in Amsterdam te zoeken. (Wat stelt hij zich eigenlijk voor bij mensen die ‘toevallig’ al jaren in een sociale huurwoning zitten – mensen die een villa in het Gooi zochten maar omdat daar net niets leeg stond, maar even in een sociale huurwoning zijn gaan zitten?) Waar we die mensen moeten laten die zonder dat ze ook maar iets in Amsterdam te zoeken hebben de sociale huurwoningen bezet houden, laat Teulings nog even in het midden, maar in Amsterdam is geen plaats voor ze, zoveel is duidelijk. Amsterdam wordt niet meer gevormd door de bewoners, Amsterdam is iets waarnaar die bewoners moeten streven, iets wat ze moeten verdienen.

Teulings verlangt ongetwijfeld naar een economisch sterke stad, maar er lijkt ook een zeker esthetisch verlangen uit zijn woorden te spreken. Hij wil een interessante, dynamische stad met interessante, dynamische mensen; die grauwe massa die in de sociale huurwijken woont, die moet nu maar eens weg, daar kan je als stad eigenlijk niet mee voor de dag komen.

Ik woon zelf al jaren toevallig in een sociale huurwoning, dus ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Waarschijnlijk komt binnenkort de Teulings-enquêteur langs en zal ik de vragen moeten beantwoorden hoe dynamisch en interessant ik ben en of ik eigenlijk wel iets in Amsterdam te zoeken heb.

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

