steeds weer die handen

 

‘Van mijn hand’  – een woordcombinatie waar ik steeds slechter tegen kan. Vanmorgen kwam ik ze weer tegen, deze keer op Tzum.info, in de column van Karel Feenstra, die elke week een stukje van tachtig woorden voor die site schrijft. Of, zoals hij het zelf uitdrukt: ‘Sinds een week leest u in Tzum een wekelijkse oefening in tachtig woorden van mijn hand.’

Feenstra zou nog kunnen aanvoeren dat hij hier zijn hand in de strijd moest gooien om precies op tachtig woorden uit te komen, maar al die andere schrijvers die zich op hun websites en blogs aan deze woordcombinatie bezondigen, kunnen zich niet achter een dergelijk excuus verschuilen. ‘Er zijn vier boeken van mijn hand verschenen.’ ‘In totaal zijn er een tiental boeken van mijn hand verschenen.’ ‘In het aprilnummer is een column van mijn hand verschenen.’ De woordcombinatie ‘van mijn hand verschenen’ heeft op Google 58.500 hits.

Het is een cliché dat plechtstatig en pompeus overkomt. Het schrijnende is dat er zoveel goede bedoelingen achter zitten. De versleten frase wordt gebruikt om te voorkomen dat je moet zeggen: ‘Ik heb die boeken geschreven! Ik! Ik ! Ik!’ Dat is te ijdel, om jezelf zo op de voorgrond te plaatsen. Dan maar kiezen voor een kleine omweg via je eigen hand.

Maar je hebt die boeken, columns, artikelen, recensies toch ook geschreven? Kom daar dan ook gewoon voor uit, en geef je hand niet de schuld, die kan er niets aan doen.

Echt potsierlijk wordt het pas als beeldend kunstenaars de frase gaan gebruiken. Ook hier: talloze hits op Google. ‘Hier vindt u diverse schilderijen van mijn hand.’ ‘In de studiezaal van de bibliotheek hangen vijftien schilderijen van mijn hand.’ ‘Binnenkort nog meer tekeningen van mijn hand.’ ‘In de sfeervolle Waalse kerk zijn een vijftiental schilderijen van mijn hand te bezichtigen.’ Etcetera. Doe nou eens een landschapje! Maar nee, steeds weer die handen.

 

Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op steeds weer die handen

  1. gerwin van der werf zegt:

    Mooi stuk, ik deel deze kleine ergernis. Ook ergerlijk zijn beginnende schrijvers die spreken van “mijn debuutroman”, terwijl het tevens hun enige roman is

Geef een reactie

