vrije nieuwsgaring

Ik lag met migraine op de bank (de zolmitriptan begon net te werken) toen ik brandweersirenes hoorde. Meestal betekent dat dat er een brandweerauto over de Van Woustraat rijdt en sterft het geluid snel weg, maar deze keer bleef het dichterbij komen, tot het oorverdovend werd. Ik stond op en keek naar buiten. Twee ladderwagens zwenkten de hoek met de Jan Lievensstraat om, gevolgd door een ambulance. Ze reden door naar het einde van de straat. Ik liep het balkon op. De brandweerwagens waren de hoek met de Diamantstraat omgeslagen. Een of twee straten verder kringelde boven de huizenblokken een sliertje grijze rook omhoog. Het zag er niet spectaculair uit. De mannen die vier, vijf deuren verder aan het renoveren waren, werkten gewoon door.

Ik keek op alarmeringen.nl en zag dat het om een huisbrand in de Smaragdstraat ging. Een paar minuten later ging de telefoon.

Het was een vriendelijke man van RTV Noord-Holland. ‘Goedemiddag meneer Van Essen, er is een brand bij u in de buurt, heeft u daar iets van gemerkt, kunt u mij vertellen wat u ziet als u naar buiten kijkt?’

Deze vorm van nieuwsgaring kende ik nog niet. Terwijl elders Rob Wijnberg het correspondentschap nieuw leven probeert in te blazen, zitten de oude media ook niet stil. Blijkbaar zijn ze in hun jacht naar efficiency overgegaan op een man achter een bureau die omwonenden belt.

Ik zei dat ik een beetje rook zag maar dat het verder wel mee leek te vallen.

‘Als u veel rook ziet, en uitslaande vlammen, wilt u mij dan terugbellen?’

Ik zei dat ik dat niet zou doen, omdat ik met migraine op de bank lag.

‘O, sorry,’ zei de man van RTV Noord-Holland, en hij wenste me sterkte. Ik bedankte hem daarvoor en verbrak de verbinding.

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

