droomadvies van gerard reve

 

Metsike mailde. Ze had gedroomd dat ze schrijfadvies kreeg van Gerard Reve. Ze schrijft:

Wat ik me herinner: hij had een donkerblauwe broek aan, een beetje een werkmansmodel maar wel van mooie stof en een wit overhemd erboven. Het uiteinde van de zwarte leren riem hing los. Hij was goed gebouwd, gespierde armen. De setting was nadrukkelijk onerotisch.

Ik stelde me de locatie ergens bij de Rozenstraat voor, bij hem thuis. Hij zat op een onopgemaakt bed (met een laken en een blauwe deken) dat dienst deed als bank, en deed geen moeite om vormelijk te zijn. Ik voelde me op m’n gemak omdat je aan alles merkte dat hij zichzelf was. Hij raadde me aan minder mijn best te doen om vloeiende zinnen te schrijven: het mocht best wel wat bruusker af en toe, met meer korte zinnen die de tekst levendigheid en contrast gaven.

Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen, schrijven en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

