toen ik uit onrustige dromen ontwaakte

 koningin beatrix kersttoespraak (foto reformatorisch dagblad ANP)

Vroeger, toen ik nog strips tekende voor Margreet Dolmans Mens & Gevoelens, had dat blad een rubriek waarin lezers hun dromen over de koningin kwijt konden. Het ging niet om ‘Mijn droom voor Nederland’-achtige bijdragen, maar om daadwerkelijke droomverslagen. Het verbaasde me toen dat ‘dromen over de koningin’ een apart droomgenre was, maar vannacht bevond ik me opeens met een aantal andere mensen in een lokaal, aan een rechthoekige tafel, en aan het hoofd van die tafel zat de koningin.

Ik zat vlak bij haar. Ze las een kersttoespraak voor van papier, en werd onderbroken door Cees Nooteboom.

‘Bea,’ zei hij, ‘de deur.’

Er ging een kleine schok door het lokaal. De koningin keek op, verstoord en onzeker. Ik keerde me om en zag dat de deur op een kier stond. De koningin zat inderdaad het dichtst bij de deur, maar ik vond het te ver gaan om van haar te verlangen dat ze die zou dichtdoen. Ik stond op en sloot de deur.

Enigszins aangeslagen vervolgde de koningin haar toespraak. Even later stond Jeroen Henneman met veel lawaai op en liep luidkeels pratend naar buiten.

Toen de koningin zich daarvan had hersteld en haar voorlezing vervolgde, begonnen de kinderen die links van mij zaten door haar heen te praten. ‘Ach, de korte concentratiespanne van de jeugd,’ zei ik verzoenend tegen de koningin, maar ze zat niet te wachten op mijn medelijden en wilde duidelijk niet getroost worden. Ze was bozig en onzeker, niets in de afgelopen dertig jaar leek haar te hebben voorbereid op de situatie waarin ze zich bevond.

 

(Een paar literaire bijeenkomsten bezocht deze week en gisteren las ik ergens dat Freddy Heineken altijd ‘Bea’ tegen de koningin zei. Foto: Reformatorisch Dagblad/ANP)

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

