een kniebroek, een steek en een trompetje

P1010534

De vaandels staan hier om de hoek wel vrolijk te wapperen op de Ernst Cahn en Alfred Kohnbrug, maar het logo is lelijk en de aanleiding van het vertoon interesseert me eigenlijk nauwelijks.

Bij de vorige inhuldiging was dat anders. Op 30 april 1980 zat ik aan het Middeneng in Bennekom op de bank naast mijn vader opgewonden naar het tv-verslag te kijken van de kroning en de rellen waarmee die gepaard ging. We keken niet samen, we keken elk voor zich, zo bleek, want mijn vader, die zich in het dagelijks leven toch graag een flegmatiek, redelijk en soms zelfs enigszins links persona aanmat, begon op een gegeven moment luidkeels de M.E. aan te moedigen. ‘Sla d’r op!’

Het was een onthutsend moment, alsof hij zich met één beweging van zijn camouflage ontdeed en zijn ware kleuren liet zien. Uiteraard had ik bij eerdere gelegenheden glimpen van die kleuren opgevangen, maar ze bleven toch altijd weer een beetje schokkend, al was het alleen maar omdat ik die eerdere gelegenheden maar al te graag weer snel vergat.

Voor mij was het die dag vanzelfsprekend om de andere partij, nou ja, misschien niet aan te moedigen, maar in ieder geval niet af te vallen. Ik weet niet meer hoe ik op de onverwachte kreet van mijn vader reageerde, waarschijnlijk een beetje lacherig, of smalend – een houding om mijn kleine onthutsing onder te verbergen.

Wat morgen betreft, ik geloof niet dat er bij deze inhuldiging veel valt aan te moedigen dan wel af te vallen. Ik hoop eigenlijk alleen maar dat er geen vervelende dingen gebeuren, want dan zitten we nog jaren aan deze dag vast.

Drieëndertig jaar geleden interesseerde het me nog, omdat de gebeurtenis me iets schonk om me tegen af te zetten, en vooral ook om mee af te rekenen: de onzalige Oranje-verering die er in verschillende kerken en op diverse Scholen met de Bijbel jarenlang met groot enthousiasme was ingegoten. (‘Het drievoudig snoer: God, Nederland en Oranje!’)

Maar nu doet het me nauwelijks iets. Toch moeten we het erfelijk koningschap niet afschaffen, helemaal zonder waarde is het tenslotte niet. Natuurlijk, voor volwassenen is het Oranjehuis een absurd en niet te verdedigen concept. Daarom moeten we het reserveren voor Nederlanders onder de achttien.

Kinderen aanvaarden de wereld zoals ze die aantreffen en hebben zelden last van democratische neigingen. Over koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen zullen ze zich niet verbazen. Ze komen die al in grote getale tegen in hun kinderboeken; hoe prettig en interessant moet het dan niet zijn als er ook in de echte wereld een paar van die fantasiewezens blijken rond te lopen! Ik vind dat we dat de kinderen moeten gunnen.

Ook voor pubers kan het Oranjehuis nog functioneel zijn: die kunnen wegdromen bij foto’s van prinsen dan wel prinsessen met wie ze hun hartsgeheimen zouden willen delen, en in geval van opkomende politieke bewustwording kunnen ze zich fijn tegen de hele poppenkast gaan afzetten.

Maar wat moet je er als volwassene mee? Een koningshuis voor onder de achttien, het lijkt me een mooie oplossing. Zodra je de stemgerechtigde leeftijd bereikt, krijg je een officieel schrijven van het paleis, op geschept papier, bezorgd door een speciale bode, met een steek, een kniebroek en een trompetje, waarom ook niet:

Beste jarige,

Gefeliciteerd! Vandaag ben je achttien geworden. Nu is het dus het moment aangebroken om afscheid te nemen. Want, zoals je natuurlijk al zag aankomen, vandaag gaan onze wegen zich scheiden! We vonden het leuk dat je al die tijd onze onderdaan was, maar nu zeggen we gedag. We hopen dat je een fijne tijd zult hebben onder de president die door de volwassenen (waar jij nu ook bij hoort!) is gekozen. Dat zal best wel gaan lukken denken wij!

groetjes!

de koning & de koningin.

PS Zal je nog wel eens aan ons denken? We vinden het leuk wat je met je haar hebt gedaan.

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

