onrustige geluiden

P1010556

Vooralsnog schiet ik in een ongelovige lach als ik berichten zie als ‘De eerste werkdag van koning Willem-Alexander’ of ‘Minister-president Rutte is vandaag voor het eerst bij koning Willem Alexander op bezoek geweest voor het wekelijkse overleg.’

Het zou een kwestie van wennen kunnen zijn, maar waarschijnlijk zijn het de eerste tekenen van blijvend ongeloof. Koning? Yeh right.

Misschien dat daaraan dan de monarchie ten onder zal gaan; niet aan revolutie, maar aan een tot desinteresse leidend onvermogen te wennen aan het feit dat de koningin tegenwoordig een man is. Over een paar jaar komen de koning en zijn gevolg op 27 april aan in een stadje ergens in het land en staat er niemand klaar. Verwonderd lopen ze het gemeentehuis binnen. ‘O ja, u zou vandaag langskomen hè, dat is waar ook, u was de koning, toch? Verdorie zeg, helemaal vergeten, hier om de hoek staan wat kinderen te hinkelen, misschien vindt u dat leuk om te zien?’

Van de kroningsdag zelf herinner me vooral de straaljagers. Toen ik ze ’s avonds op tv over het IJ zag aankomen, liep ik het balkon op. Ik hoorde het geluid aanzwellen, en zag twee van de tien laag over de huizen scheren, met een machtig, alles overstemmend geluid, alsof er iets werd opengescheurd. Het maakte meer indruk dan ik had verwacht; het geluid was niet alleen machtig, het was ook onrustbarend, omdat het in al zijn overweldigende rauwheid een onverschillig, onwerelds element bevatte. Laat elke week een paar keer een formatie straaljagers over Amsterdam scheuren en je hebt helemaal geen koning meer nodig, of een minister-president.

Het geluid stierf langzaam weg, rommelend en nog steeds dreigend, en de rust keerde niet weer: opeens klonken allerlei onrustige geluiden uit de stad op, alsof ze door de schokgolf van de straaljagers waren losgeslagen. Ik ging naar buiten,  de onrust hield aan, geluiden dansten heen en weer als badeendjes op wild water. Ik liep een rondje langs de Amstel, van de Berlagebrug naar de Ceintuurbaanbrug. Feestgangers dwaalden rond, op het water voeren kleine bootjes waarop hier en daar iemand danste. Ik loop dat rondje vaker, en het is nooit hetzelfde, maar zo onrustig had ik het zelden meegemaakt. Ook de lucht deed mee. De zon was net onder, in het westen was de hemel fel lichtgroen, in het oosten diep paars.  

De dagen daarna was alles gelukkig weer bij het oude, wat betekende dat het rondje nog steeds elke dag anders was, maar dat de verschillen subtieler waren, en de onrust kleiner. Vertrouwde elementen keerden terug. Grote honden die opeens opdoemen, kleine hondjes met onrustige fietslampjes om hun nek, de symmetrisch opgestelde boeddha’s bij de rode woonboot, het altijd weer verbijsterend intieme zachte gehijg vlak bij je oor wanneer je van achteren door een joggend meisje wordt gepasseerd.

Natuurlijk zijn het niet alleen het tijdstip, het seizoen, het weer en de passanten die ervoor zorgen dat geen enkel rondje op de vorige lijkt; het zit ook in je hoofd, soms is de wereld groot, soms is de wereld klein. Ooit zag ik op een heldere avond aan de overkant van de Amstel Orion staan, boven het oude raadhuisje dat vroeger het gemeentearchief huisvestte. Ik liep door naar de Berlagebrug en toen ik voordat ik de Amstel overstak Orion nog eens wilde zien, keek ik niet gewoon omhoog, maar achterom, alsof het heelal niet groter was dan het rondje dat ik liep en Orion daadwerkelijk boven het voormaige gemeentearchief hing, en niet op honderden lichtjaren afstand; alsof ik maar op de toren van het oude raadhuisje hoefde te klimmen om een van zijn voeten aan te raken.

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

