ontsluiting

P1010576

Op de voorpagina van de NRC van dit weekend wordt een artikel in de lux-bijlage aangekondigd met de tekst ‘Literatuur is weer lifestyle’. Weer? Meteen vroeg ik me af wanneer dat de literatuur eerder was overkomen. Had ik dat zelf nog meegemaakt of moest ik daarvoor terug naar de tijd van de rederijkers? Het artikel zelf beschreef de veronderstelde opkomt van de literaire hipster en concentreerde zich (net als de Volkskrant een paar weken terug) op de leesclubavond van Das Magazin, en op andere hippe literaire bijeenkomsten die door ‘leesfeestbeesten’ worden bezocht.

Dat is allemaal prachtig en schitterend (O brave new world that has such readers in it), maar een bijna nog betere ontwikkeling is, bedacht ik nog voor ik het artikel uit had, het succes van dode schrijvers als John Williams (Stoner) en John Cheever. (Van die laatste bracht Van Gennep  de afgelopen jaren twee vertaalde romans uit.) Er bestaat een gigantische literaire back catalogue en hoe meer die ontsloten wordt, hoe beter. Al was het alleen maar vanwege het aardige bijeffect dat daardoor alles wat op onze vierkante meter literatuur gebeurt enigszins wordt gerelativeerd.

Maar dan moest ik natuurlijk wel de daad bij het woord voegen, en dus ging ik naar buiten om Stoner te kopen. Nadat ik het boek bij Zwart opWit in de Utrechtsestraat had aangeschaft, liep ik via de Prinsengracht en de Amstel terug naar huis. Het waren de Open Tuinen Dagen, en ik kwam voortdurend groepjes kortharige grijze dames tegen, met hier en daar een echtgenoot. Ze droegen windjacks en hadden allemaal dezelfde Open Tuinen-folder in hun hand. ‘Ik las laatst in de krant een recensie van Neil Young,’ hoorde ik een van de vrouwen zeggen. ‘Die schijnt tegenwoordig ellenlange jams van zijn nummers te maken. Dat is hem toch ook niet, hoor.’

 

Dit bericht werd geplaatst in boek, lezen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

