waarom ik het kort hou

 

Twee korte  stukjes die ik gisteren voorlas op het Twee Minuten Festival in De Rode Hoed – waaronder een Brief aan mijn oudere zelf, als pendant van de Brief aan mijn jongere zelf die ik verleden jaar op dit festival voorlas (zie hier)

 

 

MENINGEN

Ik heb anderhalf jaar op facebook gezeten, midden in een wolk van schrijvers, would be-schrijvers, uitgevers en lezers –  en geloof me, ik kan geen gevatte opmerking meer horen, om maar te zwijgen van meningen.

Een Zwitserse wetenschapper heeft uitgerekend dat als het meningencircus zo doorgaat, er over zevenenhalf jaar meer meningen zijn dan er levende wezens op deze planeet rondlopen, en dat is inclusief de honderd biljoen bacteriën die we in ons lichaam meedragen; van dat aantal schrok ik trouwens wel een beetje.

En het wordt nog erger: dezelfde Zwitserse wetenschapper heeft uitgerekend dat er over honderd jaar meer meningen zijn dan atomen in het universum. Dat klinkt misschien als een logische onmogelijkheid, maar het kan, want meningen bestaan uit niets. Dat is best merkwaardig, als je er bij stilstaat; maar ja, meningen en stilstaan, dat gaat meestal niet goed samen. En eigenlijk maak ik me nu ongeruster over de plannen van die honderd biljoen bacteriën.

 *

BRIEF AAN MIJN OUDERE ZELF

 

Beste Rob,

Ik weet niet precies hoe oud je nu bent, maar ik hoop dat je een respectabele leeftijd hebt bereikt. En dat je nog een beetje gezond bent. Ik heb geen idee hoe de euthanasiediscussie zich heeft ontwikkeld, maar voor de zekerheid ben ik al pillen voor je aan het opsparen. Die moet je door je yoghurt prakken en dan naar binnen lepelen. Ik hoop dat ze nog zuivel hebben waar jij bent, want yoghurt kan ik niet voor je hamsteren, daar staat een datum op, en ik wou deze brief wel verder dan twee weken de toekomst in sturen.

Jij weet inmiddels van veel dingen hoe ze zijn afgelopen. Dat is een spannend idee, hoewel, nu ik dit opschrijf, bedenk ik dat ik nu ook al weet hoe veel dingen zijn afgelopen. Dus waarom zouden de dingen die jij inmiddels hebt zien aflopen interessanter zijn dan alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt? Misschien heb je wel een saai leven gehad. Misschien is het ontvangen van deze brief wel hét hoogtepunt van de afgelopen tien jaar.

Postbezorging is waarschijnlijk allang afgeschaft, en ik zou je deze brief natuurlijk kunnen mailen, maar zo’n oude mail krijg je vast niet meer geopend. Er was maar één manier om deze brief bij je te krijgen, en dat was door hem op mijn huid te laten tatoeëren. Je begrijpt nu ook waarom ik het kort hou. Ik weet niet hoe het nu met je is gesteld, maar vroeger was je erg kleinzerig.

 

Dit bericht werd geplaatst in verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op waarom ik het kort hou

  1. Minke Jans zegt:

    Ik moest er erg om lachen (gebeurtenis, geen mening).

Geef een reactie

