o ja, wanneer je groter wordt

P1010655

Omdat ze meer zorg nodig heeft, verhuist mijn moeder naar een andere afdeling van het verzorgingstehuis. Binnen een dag is ze over. Wanneer mijn zussen zijn vertrokken, ruimen mijn broer en ik nog een laatste keukenkast uit. Helemaal achterin vind ik een stapeltje van vier borden met een roze rand. We herkennen ze meteen, het zijn de borden die vroeger thuis voor de warme maaltijd werden gebruikt. ‘Ze waren er ook in het groot,’ zegt mijn broer. ‘Ja, dat klopt,’ zeg ik. ‘Nee wacht. Dit zijn de grote borden.’

*

Waardoor ik opeens moest denken aan ‘Toen ik een kleine jongen was’ van J.C. Noordstar (en vooral aan de laatste regels).

 

Toen ik een kleine jongen was
ging ik ’s avonds liggen tussen de koude lakens.
Mijn bed was groot en wijd als de wereldzee,
daar lag ik lekker als een opgerolde slak.
Maar later werd mijn lichaam groter en harder,
en wanneer ik nu mijn benen strek
dan slaat mijn hoofd tegen de planken.
O ja, wanneer je groter wordt
stoot je je hoofd tegen de beddeplank.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

