leugen en bedrog

 

Toen ik gisteren onder het eten Het Parool las, zag ik dat het Wereldstotterdag was. Ik moest denken aan de enige stotteraar die ik goed heb gekend, A., het Ierse meisje dat eind jaren tachtig in dezelfde jeugdherberg werkte als ik en later model zou staan voor Jennifer uit Troje.

Ze stotterde behoorlijk, vooral in grotere gezelschappen. Soms klonk ze als een blatend schaap wanneer ze op een eerste lettergreep bleef hangen, een verontrustend geluid wat iedereen probeerde te negeren.

Ze vertelde me ooit dat ze als kind al stotterde, maar dat ze er vanaf was gekomen toen ze op de middelbare school zat. Een hypnotherapeut had haar een touwtje met knoopjes laten visualiseren. Dat touwtje werd langzaam uit haar keel getrokken, en met elk knoopje dat verscheen, stotterde ze een beetje minder. Bij het laatste knoopje zou ze helemaal niet meer stotteren. En dat had gewerkt. ‘Maar,’ zei ze, ‘een paar dagen later had ik een mondeling tentamen. Ik had het niet goed geleerd. Als stotteraar kreeg ik van leraren bij mondelinge overhoringen vaak zoveel krediet dat ze me al gauw voldoendes gaven, ook wanneer ik nauwelijks uit mijn woorden kwam. Dus heb ik bij die gelegenheid gedaan of ik nog steeds stotterde. Ik kreeg een voldoende, maar sinds die middag ben ik blijven stotteren.’

Zelden hoor je een anekdote met zo’n duidelijke moraal. Het lijkt een verhaaltje uit een ouderwets traktaat. ‘En kinderen, bedenkt wel, dat ook het  voorwenden van gebreken een vorm van leugen en bedrog is die Gode onwelgevallig is.’ Zeker wanneer dat gebrek net is overwonnen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

