het groot kerstverhalenboek

P1010688

Nu uit, bij uitgeverij Marmer, Het groot kerstverhalenboek, samengesteld door Jasper Henderson en Mijke Pol, met kerstverhalen van o.a. Thomas Verbogt, Tommy Wieringa, Elke Geurts, Gerwin van der Werf, Erik Nieuwenhuis, Ellen Heijmerikx, Maartje Wortel, Viktor Frölke, Anton Dautzenberg, en vele anderen. Er staat ook een verhaal van mij in, ‘De mensen die alles lieten bezorgen’. De eerste drie alinea’s gaan als volgt:

Het hoofd van de man was zo omvangrijk dat het niet helemaal op het videoschermpje van mijn intercom paste. Het leek iets uit een andere wereld, een donkere volle maan met een menselijk gezicht, die om een of andere reden naar binnen wilde. Natuurlijk schrok ik, maar toen ik het gezicht Engels hoorde praten, begreep ik wie het was. Ik drukte op de knop die de benedendeur ontgrendelt en wachtte.

Het duurde zo lang voordat hij boven was, dat ik een jas aanschoot en naar de galerij liep. Ik staarde naar de deur van het trappenhuis. Een hele tijd gebeurde er niets. Toen hoorde ik vanuit de diepte gedempte, bonkende geluiden omhoog komen, alsof er hoekige machines naar boven werden gebracht. Het transport kwam langzaam dichterbij en opeens knalde de deur van het trappenhuis open. Een reusachtige massa schoot naar de rand van de galerij, gehuld in een felrode gewatteerde jas. Het was een immens dikke zwarte man die zojuist acht trappen had beklommen en nu met zijn hoofd over de rand uit hijgde, piepend en fluitend, met de tevergeefse urgentie van een astmapatiënt in een vacuüm.

Hij werd gevolgd door een vrouw, die zo mogelijk nog dikker was. Ze rolde uit het trappenhuis naar buiten en bleef op de tegels van de galerij zitten. Ze droeg net zo’n jack als de man. Haar haren waren oranje en haar eivormige hoofd rustte op een kraag van onderkinnen.

De man draaide zijn hoofd in mijn richting. ‘No… No… No…!’ riep hij. Aan de intonatie hoorde ik dat het geen bezwering was, of een smeekbede, maar het begin van een zin.

En dan volgen er nog 2705 woorden. Het boek is zelf ook een kerstverhaal: per verkocht boek gaat 2 euro naar Voedselbanken Nederland.

Dit bericht werd geplaatst in boek, schrijven, verhalen en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op het groot kerstverhalenboek

  1. T. Moll zegt:

    besteld! 🙂

Geef een reactie

