polare, of: the way of the merchant

Musashi

Omdat ik toch in de buurt was, liep ik op het Koningsplein het filiaal van Polare binnen. Ik was er nog niet geweest sinds ze na hun faillissement weer open waren. Ze krijgen geen nieuwe boeken meer geleverd, had ik ergens gelezen, en inderdaad, ik zag zo gauw geen boek liggen dat de afgelopen maand was uitgekomen.

Er hing een vreemde sfeer, die zich moeilijk liet benoemen. Hier en daar liep een klant, er werden boeken afgerekend, maar toch was het alsof het niet echt was. Pas na een paar minuten begreep ik hoe het zat: ik had een korte tijdreis gemaakt naar een verleden waarin na De woongroep van Franca Treur geen boek meer was uitgekomen.

Eigenlijk zouden ze het zo moeten laten, bedacht ik toen ik naar boven liep. Ze zouden deze winkel in deze toestand moeten open houden, tot het laatste boek is verkocht. Het zou een steeds indrukwekkender Museum van Vervreemding worden. Als een bezoek aan deze Polare-vestiging je nu al een licht unheimisch gevoel bezorgt, moet je je eens voorstellen hoe dat over vijf jaar zou zijn. Over vijfentwintig jaar nemen grootouders er hun kleinkinderen mee naar toe. Je mag overal aanzitten, je mag de geëxposeerde objecten zelfs aanschaffen. Boeken! Van schrijvers die iedereen inmiddels is vergeten.

Op de derde etage was het uitgestorven. Achter de kassa zaten twee medewerkers van Polare naar een computerscherm te staren. Ik kon het beeld niet zien, maar ik hoorde een metalige stem zeggen: ‘Mayday, mayday, we are sinking.’

Veel boekenplanken waren half leeg. Ik kocht A Book of Five Rings van de zeventiende-eeuwse rōnin Miyamoto Musashi. ‘The way of the merchant is always to live by taking profit. This is the way of the merchant.’ 

 

(afbeelding: Miyamoto Musashi, door Kuniyoshi, bron: Wikipedia)

 

Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

