aldi arme schrijvers

zweedse supermarkt

Berichtje op de site van de nrc: ‘Schrijvers verdienen evenveel als zeventienjarige vakkenvullers’. Het goede nieuws is natuurlijk dat ik, als ik straks in de Albert Heijn met mijn mandje langs vijftien- of zestienjarige vakkenvullers loop, nog steeds minzaam glimlachend mag denken: ‘Ha, ik verdien meer dan jij!’

En als ik de CPNB was, had ik nu het thema voor het Boekenbal van volgend jaar. Ik zou de Stadsschouwburg verbouwen tot een grote supermarkt met eindeloze rijen lege vakken; elke schrijver krijgt bij binnenkomst een kek stofjasje, een pompwagentje en een afgeladen pallet, en een plattegrond met de exacte locatie van de vakken die moeten worden gevuld.

Na afloop krijgt iedereen zijn uren uitbetaald. De organisatie loopt rond in hamsterpakken.

Hoe zullen we ’t noemen. De Aha-erlebnis? Lidl by lidl? (Verzin zelf andere woordspelingen met Jumbo, Plus, Dirk van den Broek.)

 

(afbeelding: Wikipedia, Zweedse supermarkt, 1941)
Dit bericht werd geplaatst in leven, schrijven en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op aldi arme schrijvers

  1. Marc zegt:

    Waarom moet een schrijver betaald worden voor iets wat hij zelf leuk vindt om te doen? De vakkenvuller heeft ongetwijfeld, op een uitzondering nagelaten, wel wat beters te doen. De meeste kiezen later voor een vak, sommige worden schrijver.

    • leen zegt:

      Dus, wanneer je je werk graag doet, dan is het plots geen ‘werk’ meer, en dus hoef je er ook geen loon voor? Wat een grap!

Geef een reactie

