een schim op doel

een schim op doel

Dit Wereldkampioenschap wordt curiouser and curiouser; alleen octopussen en schildpadden hadden kunnen voorspellen dat Duitsland in de halve finale Brazilië met 7-1 zou verslaan. Na een half uur was het al bekeken, en even zag je dat de Duitsers ook geen idee meer hadden wat ze de rest van de tijd moesten doen. De Brazilianen dachten dat ze iets verkeerds hadden gegeten en in een collectieve nachtmerrie verzeild waren geraakt, waaruit ze straks zouden ontwaken, om vervolgens de bus naar het stadion te nemen om de Duitsers te verslaan. Ze hopen nog steeds dat ze wakker worden.

Zelf had ik ook niet de indruk dat ik naar een voetbalwedstrijd zat te kijken – ik zag iets onherstelbaars gebeuren. En ik hoorde ook iets wat ik nooit eerder bij een voetbalwedstrijd had gehoord. Terwijl de Duitse supporters vol vrolijk ongeloof door zongen, vielen de Braziliaanse supporters stil; en daarna klonk een somber geruis, dat ik niet meteen kon plaatsen, tot ik begreep wat het was: het was een massaal geroezemoes, veroorzaakt door Brazilianen die hun ongeloof en afgrijzen deelden met de mensen om hen heen. Dat geroezemoes werd op een gegeven moment onderbroken door een mager spreekkoor, ‘Brazil, Brazil!’ waaraan lang niet iedereen meedeed en eerder klonk als een smeekbede dan als een aanmoediging, met vreemde hoge uithalen, als een koor van geesten.

Ook op het veld liep een geest rond. Voortdurend zag ik in bepaalde shots iets onrustbarends, het duurde even voor ik doorhad wat er aan de hand was. Het was de Braziliaanse doelman Cesar: hij was er niet. In zijn grijze tenue is hij al nooit de opvallendste speler op het veld, maar nu was hij veranderd in een schim; vooral in de long shots liep hij erbij als een geestverschijning in een film uit de jaren tachtig, toen de special effects nog een stuk gebrekkiger waren dan nu; schimmig, bijna doorzichtig, lichtelijk vibrerend, niet bestaand uit vaste stof. Geen wonder dat je er dan zeven om je oren krijgt.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

