recensies hier wonen ook mensen (6)

Ondertussen doen ze er bij de NRC weer alles aan om te voorkomen dat mijn boeken zo goed gaan verkopen dat ik me zou kunnen veroorloven te stoppen met recenseren – alsof ik daar ooit mee zou willen ophouden! Maar ondertussen leidt het wel tot recensies als deze.

P1010820

[klik op foto voor vergroting]

Tja – het aloude advies luidt dat je zo’n recensie zwijgend moet laten passeren. Maar waarom eigenlijk? Als je geschoren wordt, moet je soms gewoon terugscheren. Niet te veel aandacht dan, één zinnetje. ‘Vrouwen komen nauwelijks aan bod, behalve om hysterisch te doen of om met de hoofdfiguren in bed te duiken.’ Nee, echt? Dat geldt dan toch niet voor de dochter van de scheidsrechter in het titelverhaal; het geldt ook niet voor Marion uit ‘Terug naar huis’; het geldt ook niet voor Rosa uit ‘Gebrek aan bewijs’; het geldt ook niet voor Rita uit ‘De mensen die alles lieten bezorgen’ (en ook niet voor de agente uit dat verhaal); het geldt ook niet voor Sabrina uit ‘De Amerikanen’ (en ook niet voor haar schoonmoeder); en het geldt ook niet voor de vrouw uit ‘De godservaring van Walter Denitz’. Een hysterische vrouw ben ik eigenlijk in de hele bundel niet tegengekomen, maar misschien zie ik iemand over het hoofd. In één verhaal komen inderdaad vrouwen voor die met de hoofdpersoon naar bed willen: de roeisters uit ‘Dit is wat je beloof’; drie van de vier dan nog, niet eens allemaal. (Door de formulering van de recensent wordt de indruk gewekt dat die vrouwen die met hoofdfiguren in bed willen duiken, een eendimensioniaal product van mannelijke verbeelding zijn, maar met dat idee wordt nu juist gespééld in dat verhaal.)

Nou ja, laat ik er over ophouden. Als je het eerste verhaal van de bundel al samenvat als ‘God die aan Richard Dawkins vraagt of hij het beter kan: het is eigenlijk een uitgesponnen mop’, is het boek sowieso niet aan je besteed. Het gelukkige toeval wil dat de recensent zelf ook verhalen schrijft; een paar daarvan staan op zijn blog, zodat we daar kunnen lezen hoe het wél moet.

Dit bericht werd geplaatst in hier wonen ook mensen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.