ceci n’est pas un dentiste

Dental office (wikipedia)

Vanmorgen las ik in de wachtkamer van de tandarts in de Esquire van afgelopen mei een fragment uit de biografie van Martin Bril. Om de hoek, net uit het zicht, zat de receptionist achter de balie op zijn toetsenbord te typen. Vanachter de deur naar de praktijkruimte, die op een kier stond, klonk het geruststellende gebrom van de tandarts die met een patiënt bezig was.

De telefoon ging. De receptionist nam op. ‘Nee, nee,’ zei hij in vlekkeloos Engels. ‘Een tandarts? Hier? Nee hoor.’

Hij luisterde even. ‘Nee, hier werkt geen tandarts. Welnee. Ja, dat zal best, maar dan heeft u het mis. Hier woont gewoon een gezin.’

Weer luisterde hij. ‘Een gezin, dat zeg ik u toch? Geen tandarts. Hoe komt u daar toch bij?’

Het was erg jammer dat ik in m’n eentje in de wachtkamer zat. Dit was een goed moment om van mijn tijdschrift op te kijken en met opgetrokken wenkbrauwen de blik te vangen van de man of vrouw tegenover me, die ongetwijfeld net zo verbaasd zou terugkijken. Omdat we onze verbazing konden delen, zouden we ons gerustgesteld voelen; de ander had het dus óók gehoord.

‘Nee, hoor, hier werkt geen tandarts. U vergist zich. Goedemorgen.’

Toen ik later in de tandartsstoel lag, kwam de assistent de praktijkruimte binnen. ‘Die bedrijven blijven maar bellen,’ zei hij. ‘Deze belde al voor de derde keer. Maar het is steeds weer iemand anders.’

De tandarts glimlachte. ‘Laatst vroeg hij hoe ze aan dit nummer kwamen, omdat het een geheim nummer van de CIA was,’ zei hij tegen mij. ‘Toen legden ze meteen op.’

 

(foto: Wikipedia)
Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

