mij geleidt des heeren hand

P1010828

Ze zijn wel eens duidelijker geweest, de spandoeken die aan de Kruiskerk in Huizen worden opgehangen. Ik  moest tenminste even nadenken toen ik gisteren het nieuwste spandoek zag. Ik weet niet wat. Nee, ik weet ook wel eens niet wat. O, wacht – op die manier. ‘Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand,’ zoals wij vroeger zongen.

Wie de toekomst brengt. Ik zag een stadje voor me in een mistig en koud New England, waar eens in de vijf jaar, ergens in november of nog later, De Toekomstbrenger langskomt, om bij elke inwoner de toekomst voor de komende vijf jaar te bezorgen. Midden in de nacht komt hij, onaangekondigd, als iedereen binnen is, en slaapt – al komt er van dat laatste natuurlijk weinig, als de bewoners eenmaal doorhebben dat-ie door de straten loopt. Van deur tot deur brengt hij geluk of ellende. En iedereen moet zijn eigen toekomst in ontvangst nemen, listige kunstgrepen zoals het verwisselen van namen of identiteit worden genadeloos afgestraft – en genadeloos betekent hier ook echt genadeloos. Het weigeren van de toekomst is verboden, als de geleverde toekomst half leeg is,weet je dat je geen vijf jaar meer hebt. Nou ja, zoiets. Nu nog een intrige, en wat interessante personages, en je hebt iets à la Stephen King.

 

Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

