rampenfilm

zonsverduistering

‘Zonsverduistering in groot deel van het land te zien,’ las ik vanochtend op de site van De Telegraaf. Bij mij was het vooralsnog bewolkt, maar nog voor tienen werd de schijf van de zon alsnog zichtbaar achter de sluierbewolking, net te fel om er met een zonnebril recht in te kunnen kijken. Ik haalde wat negatieven uit de la met fotospullen.

(Eén van de eerste verhalen die ik (begin jaren tachtig) opstuurde naar tijdschriften ging over een natuurkundeleraar die een stapeltje negatieven mee naar school nam zodat hij met zijn leerlingen naar de zonsverduistering kon kijken. Tijdens de pauze kijkt hij in de lerarenkamer door zijn negatieven om te kijken of het al begonnen is. Hij deelt wat negatieven uit aan nieuwsgierige collega’s die willen weten wat er aan de hand is, om meteen daarna te ontdekken dat hij in de haast de negatieven heeft meegenomen van de foto’s die hij genomen heeft tijdens een wild weekend met de vrouw van een collega. In paniek verlaat hij de school. Ik kreeg het verhaal met standaardbriefjes retour.)

Ik liep naar het raam, richtte de negatieven op de zon, en zag een volledige schijf, een intacte zon zonder hap eruit, terwijl het toch al begonnen moest zijn; volgens De Telegraaf zou de verduistering om half tien beginnen en om half elf op haar hoogtepunt zijn. Later nog een paar keer gekeken, maar nee, niets, terwijl tachtig procent van de zon verduisterd zou moeten zijn.

De vervreemdende ervaring dat je kijkt naar iets dat niet kan. Als er nu een zonsverduistering moest zijn, dan kan er niet géén zonsverduistering zijn. Het uurwerk van het zonnestelsel vereist bepaalde gebeurtenissen, als die uitblijven klopt het hele universum niet meer. Maan spoorloos verdwenen, zonsverduistering blijft uit. Als dat inderdaad het geval was, zouden we nu midden in een rampenfilm moeten zitten; in plaats daarvan bescheen een bleek zonnetje kalm en rustig en volledig onverduisterd de Diamantbuurt. Keek ik wel naar de zon? Was dit een ander lichtgevend schijfje? Zat ik opeens in een parallel universum met een andere kalender? Ik keek nog eens goed op de site van De Telegraaf – de verduistering is morgen.

 

(illustratie: weer.nl)
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, leven en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

