rokend en drinkend en lachend

(fragment uit Kind van de verzorgingsstaat)

Murillo, Annunciatie

Alles was anders, ooit. Midden jaren tachtig stond ik op een nacht te drinken in café De Pieter, waar ik vaak naartoe ging wanneer om twee uur ’s nachts mijn bardienst in de jeugdherberg erop zat. Ik was in het gezelschap van Bert, die ik kende van filosofie. Het was druk, we stonden aan een van de hoge statafeltjes die toen links van de deur stonden (meteen zie ik die kleine ruimte weer voor me, en de barkeeper, en de portier, die mijn broer en ik Kareltje noemde omdat we vonden dat hij op Harold Lloyd leek; de kroeg bestaat allang niet meer) en opeens kregen we gezelschap van een jongen en een meisje, jong, jonger dan wij, duidelijk een stel, ze waren vrolijk, op een blozende manier. Wat was er met ze, hadden ze net gevreeën, hadden ze een héél erge leuke film gezien, nee het was anders, en ze vertelden wat het was: ze hadden net ontdekt dat ze een kind kregen, het meisje was zwanger, rokend en drinkend en lachend vertelden ze ons dat.  En wij rookten en dronken met ze mee en (Meer lezen? De rest van dit verhaal staat in Kind van de Verzorgingsstaat, dat in maart 2016 zal verschijnen.)

(afbeelding: Bortolomé Murillo, Annunciatie. Filmster Harold Lloyd (1893-1971) werd in Nederland ‘Kareltje’ genoemd; in de jaren zeventig zond de KRO compilaties uit van fragmenten uit zijn films onder de titel ‘Kareltjes kolderieke capriolen’.)
Dit bericht werd geplaatst in kind van de verzorgingsstaat en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op rokend en drinkend en lachend

  1. Chiel Jasperse zegt:

    “Het verleden is een land met andere gewoonten” schitterend!

Geef een reactie

