met bill clinton op weg naar het einde

Vannacht droomde ik dat ik deel uitmaakte van een klein groepje mensen die dood zouden gaan, op een beschaafde manier, een voor een, als een soort euthanasie, maar zonder dat we ziek waren. We zaten in een vierkante kamer, we waren met z’n drieën, waarschijnlijk hadden we hier zelf voor gekozen. Ik was rustig en gelaten, al dromend bekeek ik mijn droompersonage van een afstand en er leek weinig aan de hand, maar toen het mijn beurt was en ik door een vriendelijke, vaderlijke man die sterk op Bill Clinton leek naar het kamertje werd begeleid waar het blijkbaar zou gaan gebeuren, viel ik met mijn droompersonage samen en moest ik erg huilen. Ik wilde nog zoveel schrijven, huilde ik.

M’n doodsangst ben ik al lang geleden kwijt geraakt, soms vraag ik me af of dat wel gezond is, of ik er niet een klein beetje van had moeten behouden; zo is die droom bijna een geruststelling. Waar die droom vandaan kwam is geen mysterie: gisteravond tijdens de leesclub (eigenlijk een bijbelclub voor ongelovigen, maar dat is weer een ander verhaal) hadden we het over de reportage die schrijver Terry Pratchett ooit voor de BBC maakte van zijn bezoek aan een euthanasiekliniek in Zwitserland, een treurige toestand waar ik niet dood gevonden zou willen worden. (Pratchett had toen net te horen gekregen dat hij aan een vorm van Alzheimer leed en onderzocht zijn opties.)

Hoe dan ook, nu maar weer aan het werk, verder met al die dingen die ik nog wil schrijven. Een van de dingen die ik al geschreven heb is het verhaal ‘Scheer een zwerver’, dat in het nieuwe nummer van De Gids staat:

P1010888

Dit bericht werd geplaatst in leven, verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

