een mooie en veilige avond (1)

01_KVS-Bol-exterieur

Gisteren met Metsike in de trein naar Brussel gestapt voor de uitreiking van de Gouden Boekenuil, onder de antihistamine vanwege een hardnekkige en onstuimige hooikoortsverkoudheid, en in de hoop dat het doffe snothoofd en de medicatie zouden zorgen voor de onthechting waarmee je zo’n avond ongeschonden door kan komen en die inderdaad nodig bleek toen Mark Schaevers naar huis ging met de 25.000 euro.

(Eigenlijk zou bij literaire prijzen het geldbedrag daadwerkelijk contant in een koffertje moeten worden overhandigd – zodat tijdens de nazit de winnaar in ieder geval nog iets heeft om zich nerveus over te maken. (‘Waar is mijn koffertje? Waar is godverdomme mijn koffertje?!’))

Het is prettig dat boeken met zulke bedragen kunnen worden bekroond, maar de sponsoren die voor dat geld zorgen (sponsoren: geheimzinnige aandoening waarbij het kraakbeen van het oor langzaam wordt vervangen door zacht, bros, waterabsorberend weefsel) geven het geheel ook iets minzaam-welwillends. Prijzen kunnen niet zonder sponsoren, dus laten we ze prijzen, en toch, telkens wanneer ik een sponsor een brave en verantwoorde tekst over literatuur hoor voorlezen, wou ik dat ik me met iets gevaarlijkers bezighield – wat eigenlijk vooral getuigt van een wanhopig romantische en (dus) onvolwassen literatuur- en levensopvatting. Het is nu eenmaal een feit dat op dit soort avonden literatuur een veilig en verantwoord gezelschapsspel is; dat moet dan maar gecompenseerd worden op de plek waar literatuur zich daadwerkelijk afspeelt: niet in schouwburgen of andere zaaltjes, maar thuis, tussen boek en lezer, telkens weer opnieuw.

*

Het was dus een mooie en veilige avond in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, met veel repetities, die door de genomineerden enigszins melig werden doorstaan, maar ja, niemand die daar iets van gaat zeggen natuurlijk, en met goed eten, ontspannen maar zorgzaam (en dat is een mooie combinatie) gepresenteerd door bedienend personeel dat oprecht geïnteresseerd leek of je wel genoeg had en of je toch niet nog wat meer wilde.

Aan de Gouden Boekenuil is ook een lezersjury verbonden, en tijdens de borrel na de uitreiking (‘Wáár is mijn koffertje?!’ – ja, ik ben daar toch wel voor) bleek het grote nut van zo’n instelling. Een groot aantal van die honderd lezers was gisteravond aanwezig, en het was mooi om na afloop te worden aangesproken door die leden van de jury die Hier wonen ook mensen op de eerste plaats hadden gezet, en die zich er hoofdschuddend voor verontschuldigden dat ze er niet in waren geslaagd meer van hun medejuryleden van hun standpunt te overtuigen. Dat is natuurlijk de belangrijkste functie van zo’n lezersjury: niet het toekennen van de lezersprijs, maar het troosten van degenen die die prijs niet hebben gekregen.

Het is een eind weg, Brussel, maar het was toch niet voor niets, al was het alleen maar omdat elke genomineerde achteraf duizend euro presentiegeld krijgt, en omdat Metsike (die vroeger pianoles heeft gehad) onderweg in de trein een mooie uitvinding deed: een toetsenbord met twee voetpedalen, waarmee je diakritische tekens in je tekst kunt plaatsen. Bijvoorbeeld links accent grave, rechts accent aigu, maar in te stellen naar behoefte, en met elke functie die je maar wilt. Schrijven met handen en voeten, volgens mij een goed recept voor swingend proza.

Bij het uitstappen vergat ik nog bijna mijn koffertje; als ik een koffertje bij me zou hebben gehad. Maar dat had ik niet, en welgemoed fietste ik naar huis.

afbeelding: KVS, afkomstig van hun site.
Dit bericht werd geplaatst in hier wonen ook mensen, schrijven en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op een mooie en veilige avond (1)

  1. Edith zegt:

    Jij had je koffertje zeker laten staan.

  2. En je bent ook nog in de mooiste stad van de Benelux geweest (dus toch niet helemaal voor niks).

  3. Marc Goossens zegt:

    Natuurlijk kom je terug! In 2013 stond je op de longlist, in 2015 op de shortlist en in 2017 win je…

Geef een reactie

