kleine gebeurtenissen van literaire aard

1.

Vlak voordat de live-uitzending van de uitreiking van de Gouden Boekenuil zou beginnen, stonden de vier aanwezige genomineerden achter de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te wachten tot de groene staldeuren die toegang gaven tot de achterkant van het podium van binnenuit zouden worden geopend en zij aan hun zorgvuldig gerepeteerde entree konden beginnen. Op het plein achter hun rug heerste een avondlijke stilte, van wat er binnen gebeurde hoorden zij niets. Er werden wat rustige, flauwe opmerkingen gemaakt om de spanning te verminderen en opeens werd Mark Schaevers door een vogel op zijn hoofd gepoept. ‘Haha!’ lachten de andere genomineerden, opgelucht dat ze zelf gespaard waren gebleven, ‘dat brengt geluk!’ Het bleek verdomme nog waar ook.

2.

Ik was te eten uitgenodigd bij F. en E. in S. Nadat de resten van het voorgerecht waren afgeruimd, maakte de gastvrouw aanstalten om het hoofdgerecht te serveren. ‘De borden die we nu gaan gebruiken,’ zei ze, ‘zijn ooit van Nico van Suchtelen geweest.’ Ik had geen camera bij me en ik heb geen smartphone, anders had ik voor het eerst van mijn leven mijn eten gefotografeerd.

Nico van Suchtelen (1878 – 1949), Nederlands schrijver, dichter, vertaler en uitgever; zie verder hier.
Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen, schrijven en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

