de kunst van het boekverkopen

P1010940

Geen gaatjes, zei de tandarts, tot over zes maanden, en opgelucht liep ik naar buiten. Ik besloot iets te gaan kopen en liep door naar het Rokin, naar de nieuwe winkel van Scheltema. (Mooi dat ze ook op hun nieuwe locatie gewoon Scheltema blijven heten; hou die naam nu eens vast, hè.) Eén dag voor de officiële opening was de begane grond nog een woestenij van grote stukken hout en zagende mannen, maar de bovenverdiepingen waren al volop in gebruik.

Niets straalt zoveel optimisme uit als een nieuwe boekhandel. Het rook naar vers hout en koffie. Alle boeken leken extra nieuw. Iedereen glimlachte maar verder lieten ze je met rust, en dat is belangrijk, een goede boekhandel moet altijd een beetje onpersoonlijk zijn.

Natuurlijk, een kleine boekhandel met een boekhandelaar die zijn klanten kent en weet wat ze leuk vinden is heel pittoresk, maar ik word altijd een beetje nerveus in zo’n zaak. Gewoon rondkijken kan daar niet, ook als je met nadruk zegt dat je Gewoon Even Wilt Rondkijken wordt je uitgehoord over je smaak en voorkeuren en vliegen de ongevraagde adviezen je om de oren; uiteindelijk moet je zo’n boekhandelaar met een verdovingspistool neerschieten wil je zijn winkel zonder boek verlaten.

Bij Scheltema keek ik in alle rust rond. Ik vergat bijna dat ik iets zou gaan kopen. Ik twijfelde tussen Altruïsme van Matthieu Ricard en The Art of War van Sun Tzu. Uiteindelijk koos ik voor The Art of War. Het scheelde veertig euro en bovendien, je moet op alles voorbereid zijn.

Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

