verdacht gedrag

Op de site van Het Parool staat vandaag een interview met een profiler van het Van Gogh Museum. Een profier is een bewaker ‘die niet afwacht, maar actief op zoek gaat naar mogelijke risico’s voor zijn werkgever’. Ze mengen zich onder het publiek en al ze iets verdachts zien, spreken ze mensen aan.

‘Het kan ook wel eens voorkomen dat je het verkeerd inschat,’ zegt de geïnterviewde profiler. ‘Zo liep een man een keer heel gedecideerd naar een bepaald kunstwerk en hij bleef daar zo lang naar staren, dat we hem hebben aangesproken. Bleek hij groot fan van het werk.’

Ja, dat zal een verrassende ontknoping zijn geweest. In verband met toekomstig museumbezoek zou ik het prettig gevonden hebben wanneer deze profiler de krant had verteld hoe lang je maximaal voor een schilderij mag blijven staan zonder de achterdocht van zijn collega’s te wekken, maar hoe dan ook, het lijkt het me een ervaring waarin in de koffiekamer van de profilers nog lang zal zijn nagepraat. ‘Laatst had ik ook zoiets, zie ik in de museumwinkel iemand allerlei dingen van de tafels pakken. Ik erop af, natuurlijk. Bleek dat ze die dingen wilde kopen.’ ‘Nou, ik zag laatst iemand heel lang in de rij voor de kassa staan, echt héél lang. Ben ik gaan vragen wat de bedoeling was. Bleek dat ze een kaartje wilde kopen.’ Et cetera et cetera.

Dit bericht werd geplaatst in kunst, leven en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

