joost zwagerman

Ik had gisteren de hele dag het gevoel dat ik in de steek was gelaten. Tot mijn verbazing,  ik heb hem tenslotte niet of nauwelijks gekend. We mailden ooit eens, een of twee keer kwamen we elkaar ergens tegen. Maar zo sterk was zijn aanwezigheid dus al die jaren, sterk genoeg om me dat gevoel te bezorgen. Natuurlijk ook door zijn tv-optredens, maar ook omdat hij de eerste van ons was, de eerste van onze generatie die doorbrak, die daadwerkelijk schrijver werd en een schrijversleven leidde. Zo’n schrijver (met zo’n leven) wilden wij ook worden, maar dan nog beter natuurlijk, want omdat hij de eerste van ons was, was hij ook de eerste die door ons moest worden verslagen. Maar of we het nu goed of slecht vonden wat hij deed – hij dééd het dan toch maar, en wij kwamen pas later. Op een gegeven moment verdween dat idee van een achterstand wel, maar ondertussen had hij zich de vanzelfsprekende aanwezigheid verworven van iemand die er altijd al was geweest en er dus ook altijd zou blijven, minstens net zo lang als wij, want als je de eerste van ons bent, betekent dat uiteindelijk vooral dat je een van ons bent, en dus verwachten we dat je er bij blijft, samen uit samen thuis, je hoort bij het reisgezelschap, eerder uitstappen is niet de bedoeling. Pas gisteren realiseerde ik me dat je ook samen oud wil worden met mensen die je niet of nauwelijks kent.

Dat maakt ons nog kwetsbaarder dan we al waren.

Dit bericht werd geplaatst in leven, lezen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op joost zwagerman

  1. Marc zegt:

    En de lezer die geniet, leeft van het reisgezelschap staat nu net als ik met lege handen en voelt die kwetsbaarheid net zo goed, juist omdat hij de persoon zelf niet kent maar wel zijn verhalen en enthousiasme en daarmee een verbinding maakt naar de schrijver. Dank voor je berichtje.

Geef een reactie

