wie de echte eigenaar is van ons hoofd

leesbaar amsterdam 2

Zondagmiddag was ik in het theater van de OBA bij de presentatie van Leesbaar Amsterdam, de kaart van Amsterdam die geheel uit literaire citaten bestaat (zie de vorige blogpost).  Een paar dagen eerder was er een filmpje gemaakt waarop ik aan de oever van de Amstel het fragment van de spreeuwenwolken voorlas dat de kaart heeft gehaald. Tijdens de presentatie werd dat filmpje vertoond op een groot scherm, zo groot had ik mezelf nog nooit gezien, en dat viel niet mee. Raar hoofd, rare, afgemeten manier van praten, raar baardje ook. Maar aanwezige vrienden en bekenden vonden dat ik er goed op stond, en ik zag dat ze dat meenden. Voor hun was dit dan ook mijn normale gezicht, en mijn normale manier van praten, zij kenden me niet anders. Ik begreep opeens dat je hoofd niet van jezelf is. Wat ze zagen was niet mijn hoofd, maar hun hoofd.

Waarna ik moet denken aan de aflevering van Zaal over de vloer, waarin Rik Zaal ergens in de jaren negentig voor AT5 langs ging bij Willem de Ridder. De Ridder hield Zaal met zijn opgewekt-snerpende stemgeluid voor dat die niet met hém, Willem de Ridder, sprak, maar met zichzelf, omdat hij het had tegen een beeld dat zich in zijn eigen hoofd bevond, samen met alle veronderstellingen die zich daar al ophielden. Volgens De Ridder spraken we nooit met iemand anders, we hadden het altijd tegen onszelf. Ook de kakelende lach waarmee De Ridder dat uitlegde is me altijd bijgebleven.

Dat is het dus: als we het tegen de ander hebben, hebben we het eigenlijk tegen onszelf, maar die ander is wel de eigenaar van ons hoofd.

(foto: afkomstig van de facebooksite van Leesbaar Amsterdam)
Dit bericht werd geplaatst in leven en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

