de schrijfmachine mijmert gekkenpraat

IMG_2662IMG_2665Gisteravond las ik voor in de Cultuurkapel in Gent, waar het korteverhalenfestival Kort werd gehouden. Net als de andere auteurs die uit Nederland waren overgekomen, meldde ik me vooraf bij organisator Gert Brouns, in boekhandel Limerick aan de Koningin Elisabethlaan. Daar kon ik eindelijk de schrijfmachine uit de collectie van W.F. Hermans zien die ik had geadopteerd. Alle door Hermans verzamelde schrijfmachines staan opgesteld in een achterkamer van Brouns onvolprezen boekhandel, in de rekken die Hermans ooit voor ze liet bouwen. De machine die ik heb geadopteerd is een kleine lichtbruine met een grijze kap waarvan ik het merk nu even niet kan opzoeken omdat ik nog in Gent zit en mijn adoptieformulier thuis in de boekenkast ligt.

Brouns haalde ‘mijn’machine uit het rek, ik mocht er even achter zitten. Waar ik aan zat bleek de werktafel van Hermans te zijn, waar ik op zat was de werkstoel van Hermans (een houten eetkamerstoel met een dun kussentje). Maartje Wortel was in de buurt om het vast te leggen. De schrijver zelf keek met een gelaten blik over mij heen.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

