dank!

(foto Tilly Hermans)

Er gaat altijd iets mis bij boekpresentaties. De vorige keer, bij Alles komt goed, was ik in het dankwoord iemand vergeten die best een belangrijke rol bij de wording van het boek had gespeeld, dus toen gisteren in het tuinhuis van mijn uitgeverij Kind van de verzorgingsstaat werd gepresenteerd, had ik een lijstje met namen bij me. Deze keer zou mijn dankwoord compleet zijn. Maar toen vergat ik bij mijn korte toespraakje in mijn haast om het eerste exemplaar aan Peter Middendorp te overhandigen dat hele dankwoord.

Ik had dus mijn redacteur Sander willen bedanken, en Vincent en Martine en iedereen bij Atlas/Contact, en Edith die het manuscript persklaarmaakte en iedereen met wie ik het afgelopen jaar over het boek heb gehad in mails of kroeggesprekken, met name Chrétien en Roel, en natuurlijk ook Viktor, voor de leessessies in zijn tuinhuisje, en Eva, voor het nauwkeurig doorlezen van een flink deel van het manuscript, en natuurlijk Mariëtte, die me mijn geboorteplaats teruggaf (laatst kwam ik uit Leiden met de trein en was er weer eens rook in de Schipholtunnel zodat ik vanaf Schiphol de bus moest nemen; we reden door Amstelveen en ik dacht achteloos: ‘Hier ben ik geboren’ – dat was me nog nooit gebeurd) en natuurlijk ook collega Thomas van Aalten, die me na een blogpost die onder de toen nog gloednieuwe categorie ‘Kind van de verzorgingsstaat’ viel, mailde dat hij daar wel een heel boek van wilde (en ik dacht: als iemand die vijftien jaar jonger is dan mij hier van alles in herkent, zit er misschien inderdaad wel een boek in) – hij was vooral geroerd door de fonduepan die te zien is in het kastje op de achtergrond van de foto die uiteindelijk op op pagina 165 van het boek is terechtgekomen (en wie zou zich daar níet door laten ontroeren). Allemaal bedankt, vanuit de grond van mijn hart. Ook nu ben ik vast iemand vergeten; jij ook bedankt. En iedereen die er was, gisteren.

 

De toespraak van Peter Middendorp is trouwens hier terug te vinden.
De foto is gemaakt door Tilly Hermans.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, kind van de verzorgingsstaat en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

