te laat, vergist, vier sterren

 

Een roman is op een gegeven moment af, maar als je autobiografische non-fictie schrijft, gaat je onderwerp gewoon door. In Kind van de verzorgingsstaat schrijf ik over de gentrificatie van de Amsterdamse Czaar Peterbuurt, waar ik in de jaren tachtig en negentig woonde en die destijds gold als een verlopen, sombere buurt waarachter de wereld zo ongeveer eindigde – in verlaten rangeerterreinen en gekraakte havenloodsen. Nu is dat heel anders, de buurt ligt midden in een bloeiend gedeelte van de stad; dat heb ik ook in het boek vermeld, maar het (voor mensen die de straat van vroeger kennen verbijsterende) feit dat de Czaar Peterstraat onlangs is verkozen tot Leukste Winkelstraat van Nederland kwam helaas net te laat om nog meegenomen te kunnen worden.

Verder schrijf ik ergens (om precies te zijn: op pag. 57) dat Duitsland in de finale van 1974 in de tweede helft het winnende doelpunt scoorde.  Dat was natuurlijk niet zo, het was al in de eerste helft. (Dank, Arjen F.) Eerder (op pag. 27) schrijf ik dat ik als kind op tv een filmpje zie van de Dikke en de Dunne die aan het behangen zijn. Een Laurel en Hardy-deskundige verzekerde mij dat er geen film bestaat waarin ze behangen. Verbouwen,  timmeren, afbreken – ja, behangen –nee. (Dank, Dik v. d. M.) Op internet is er ook niets over zo’n filmpje terug te vinden. Ik zie de beelden nog voor me, maar die heb ik dus later ingevuld, over een opname van een ander komisch duo heen; wie zouden dat zijn geweest? Abbott en Costello? De Mounties?

Het is verleidelijk om in een boek waarin de (on)betrouwbaarheid van het geheugen een van de thema’s is, dergelijke dingen te laten staan.  Maar dat van die tweede helft ga ik in een eventuele volgende druk toch maar verbeteren, geloof ik.

Gisteren kreeg ik trouwens vier sterren in het Dagblad van het Noorden:

recensie dagblad van het noorden, 25 mrt 2016

Dit bericht werd geplaatst in hier wonen ook mensen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op te laat, vergist, vier sterren

  1. Marc Goossens zegt:

    Neemt niet weg dat het een héél erg goed boek is. Ik las het vorig weekend in één ruk uit!
    (Dat is niet zo, komt mijn vrouw me net te zeggen, het was het weekend dààrvoor… Ach, what difference does it make?)

Geef een reactie

