in het hoofd van WFH

W.F._Hermans_-_Bronzen_portret_OBA_Amsterdam_-_Sylvia_Quiël

Zaterdagavond at ik met Metsike een salade in de La Place bovenin de OBA, de hoofdvestiging van de Amsterdamse bibliotheek aan het Oosterdok. Het was rustiger dan ooit, de toeristen waren vertrokken en de studenten waren nog niet terug. Toen we via de roltrappen onderweg waren naar beneden kwamen we langs de bronzen kop van W.F. Hermans. Die is 1981 vervaardigd door Sylvia Quiël en staat al sinds jaar en dag op de tweede etage van de OBA, naast de roltrappen. We blijven er altijd even bij stilstaan, soms fluistert Metsike iets in zijn oor.

Gisteren ontdekte ik dat de kop hol is. Ik stak mijn linkerhand door de nek naar binnen en ging langzaam omhoog.  Het strottenhoofd, de mondholte, alles was leeg, ik zat achter zijn ogen, ik bewoog mijn hand in de lege ruimte waar zijn hersens moesten zitten.

Het was een verschrikkelijk gevoel – alsof ik in overtreding was, niet alleen tegen voorschriften en fatsoensregels, maar ook tegen natuurwetten. Mijn hand was waar hij niet kon zijn, en trof leegte aan waar geen leegte kon zijn. Ik trok hem voorzichtig terug en daarna kreeg ik de neiging hem tot aan mijn onderaan stevig te wassen, als reiniging en boetedoening.

Metsike probeerde het ook even, en trok haar hand weer snel terug omdat het zo bizar voelde.

Achter ons hoorden we iets en toen we ons omdraaiden, zagen we op een roltrap een lange zwarte man naar beneden glijden. Hij droeg een DwayneWaynebril uit de jaren tachtig met opgeklapte zwarte glaasjes en lachte uitbundig terwijl hij naar ons keek. Tegen de tijd dat hij beneden was en overstapte op de volgende roltrap, had hij iets dat erg dicht in de buurt kwam van de slappe lach en zo zagen we hem verdwijnen, zijn lachende hoofd het laatst.

 

(foto: Wikipedia)
Dit bericht werd geplaatst in boek, lezen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

