donkergrijs, bijna zwart

P1020549

En kijk, de restauratie van de toren van de Amsterdamse Zuiderkerk vordert, de steigers rond de top zijn al weggehaald. Eind februari las ik hier al in Het Parool dat de toren zijn oorspronkelijke kleur terug zou krijgen, dat de lichtgrijze verf die hij veertig jaar geleden kreeg opgestreken, een vergissing was – het had donkergrijs moeten zijn. Bijna zwart, zo te zien.

zuiderkerk 2De toren van de Zuiderkerk is een vast oriëntatiepunt, telkens wanneer ik vanuit de Pijp via de Amstel naar het centrum fiets of loop, zie ik hem boven de bebouwing uitsteken, niet al te imposant, bijna vriendelijk.  Ik heb hem altijd de mooiste toren van Amsterdam gevonden, juist door die lichtgrijze kleur, die bij sommige weersomstandigheden zacht lila kon worden. Als je op mistige dagen vanaf het Meester Visserplein richting Nieuwmarkt ging, kon de toren iets onwerelds krijgen: door de mist werd de lichtgrijze kleur nog lichter, zodat de toren bijna onstoffelijk werd, als een vage projectie die achter de huizen omhoog rees, een hologram, geheimzinniger en indrukwekkender dan ooit.

Dat is nu dus voorbij. We krijgen er een donkere torenspits voor terug, grauw, somber,  stoffelijker, iets dat eerder licht absorbeert dan uitstraalt. Misschien past het beter bij de tijden. Het is de authentieke kleur, jawel, maar ik vind mijn eigen herinneringen aan de vroegere kleur ook behoorlijk authentiek. Maar er zijn verschillende vormen van authenticiteit en die van mijn persoonlijke geheugen legt het af tegen de resultaten van het historisch verfonderzoek van de restaurateurs.

(kleine afbeelding: Wikipedia, bMA)
Dit bericht werd geplaatst in kunst, leven en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op donkergrijs, bijna zwart

  1. Quentin zegt:

    Juist, de toren is daardoor dof en dood geworden—een brok steen.

Geef een reactie

